Της
Αγγέλικας Σαπουνά
Αγγέλικας Σαπουνά
Το καμπανάκι της διάλυσης φαίνεται να χτυπάει για το «νέο σχολείο» της μνημονιακής εποχής, με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Ο θρίαμβος των εναγκαλισμών της υπουργού Παιδείας με τους άσπονδους φίλους της, της ΝΔ και του ΛΑΟΣ («εμείς οι αστικές δυνάμεις», όπως –σε μια αξιοσημείωτη έκλαμψη ειλικρινούς ταξικής συνείδησης– δήλωσε ο Μάκης Βορίδης στη Βουλή), ήταν πρόσκαιρος. Δέκα μόλις μέρες από την ψήφιση του νόμου που διαλύει τα δημόσια ΑΕΙ, ο πυρετός των καταλήψεων συναγωνίζεται τον σεπτεμβριάτικο καύσωνα, με επίσης μεστά ιστορικής μνήμης συνθήματα να δονούν ήδη την ατμόσφαιρα: «Άννα, άκου τον πόνο της Γιαννάκου και ρώτα τον Αρσένη, τι σε περιμένει!». Και σα να μην έφταναν αυτά, οι «γκάφες» της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης αλά πασοκο-μνημονιακά μοιάζουν να διαδέχονται η μια την άλλη.
Πρώτα ο μαθητής...
Μετά το κατόρθωμα της απόρριψης επιτυχόντων μαθητών στις πανελλαδικές εξετάσεις, επειδή δεν πατήθηκε ένα… κουμπί, περάσαμε ήδη στην πλέον ριζοσπαστική εκδοχή του «ψηφιακού» σχολείου: Του σχολείου χωρίς βιβλία. Είναι μια νέα διάσταση στην ερμηνεία του κυβερνητικού σλόγκαν «πρώτα ο μαθητής», που συμπληρώνεται στην περίπτωση αυτή από το «και κάποια στιγμή αργότερα τα βιβλία του» –δηλαδή κατά το Νοέμβρη, το νωρίτερο– όπως ορθά επισημαίνει στο σχετικό Δελτίο Τύπου ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης.
Τα σχολικά βιβλία που έχουν έως σήμερα εκτυπωθεί σε πολλές περιοχές της χώρας δεν ξεπερνούν το…10%. Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τα στοιχεία του Οργανισμού Εκτύπωσης Διδακτικού Βιβλίων (ΟΕΔΒ), στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και την Εύβοια δεν έχει γίνει διανομή βιβλίων, στη Βοιωτία έχει σταλεί μόλις το 10%, στην Ευρυτανία το 4%. Στις νησιωτικές περιοχές και την Πελοπόννησο έχει αποσταλεί από το 70 έως το 90% των βιβλίων. Από τους 183 τίτλους για το δημοτικό σχολείο έτοιμοι είναι μόνο οι 15. Στα Γυμνάσια από τους 178 τίτλους είναι έτοιμοι μόνο οι 5! Στο Λύκειο από τους 207 τίτλους έτοιμοι είναι οι 13. Τέλος, για την τεχνική εκπαίδευση, από τους 419 τίτλους έτοιμοι είναι μόλις οι 26.
Το ΥΠΔΒΜΘ, με εγκύκλιο του της 1/9/2011, αντιμετωπίζει την κατάσταση με ρηξικέλευθες, αντάξιες της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, μεθόδους: Αναρτά όλα τα διδακτικά εγχειρίδια στο διαδίκτυο, ετοιμάζεται να μοιράσει dvd στους μαθητές με τον αγιασμό και καλεί τους εκπαιδευτικούς «να μεριμνήσουν για την έγκαιρη εκτύπωση και αναπαραγωγή του απαραίτητου εκπαιδευτικού υλικού καθώς και τη διανομή του στους μαθητές». Με ένα ως δυο, κατά μέσον όρο, φωτοτυπικά μηχανήματα σε κάθε σχολική μονάδα και 28 μαθητές ανά τμήμα, είναι προφανώς θέμα χρόνου η … λήξη της λειτουργίας των μηχανημάτων. Ωστόσο, είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι τα φωτοτυπάδικα, της Αθήνας τουλάχιστον, ήταν εν γνώσει της κατάστασης εδώ και μέρες, διαφημιστικά φυλλάδια κυκλοφορούν και συμφωνίες ήδη κλείνονται με γονείς και εκπαιδευτικούς, ενώ εδώ και δυο εβδομάδες τα μεγάλα ιδιωτικά σχολεία έχουν ενημερώσει με sms τους γονείς να αγοράσουν εγκαίρως τα εγχειρίδια από τα βιβλιοπωλεία, πριν εξαντληθεί το στοκ τους από την πλημμυρίδα των έντρομων γονέων…
Τα σχολικά βιβλία που έχουν έως σήμερα εκτυπωθεί σε πολλές περιοχές της χώρας δεν ξεπερνούν το…10%. Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τα στοιχεία του Οργανισμού Εκτύπωσης Διδακτικού Βιβλίων (ΟΕΔΒ), στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και την Εύβοια δεν έχει γίνει διανομή βιβλίων, στη Βοιωτία έχει σταλεί μόλις το 10%, στην Ευρυτανία το 4%. Στις νησιωτικές περιοχές και την Πελοπόννησο έχει αποσταλεί από το 70 έως το 90% των βιβλίων. Από τους 183 τίτλους για το δημοτικό σχολείο έτοιμοι είναι μόνο οι 15. Στα Γυμνάσια από τους 178 τίτλους είναι έτοιμοι μόνο οι 5! Στο Λύκειο από τους 207 τίτλους έτοιμοι είναι οι 13. Τέλος, για την τεχνική εκπαίδευση, από τους 419 τίτλους έτοιμοι είναι μόλις οι 26.
Το ΥΠΔΒΜΘ, με εγκύκλιο του της 1/9/2011, αντιμετωπίζει την κατάσταση με ρηξικέλευθες, αντάξιες της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, μεθόδους: Αναρτά όλα τα διδακτικά εγχειρίδια στο διαδίκτυο, ετοιμάζεται να μοιράσει dvd στους μαθητές με τον αγιασμό και καλεί τους εκπαιδευτικούς «να μεριμνήσουν για την έγκαιρη εκτύπωση και αναπαραγωγή του απαραίτητου εκπαιδευτικού υλικού καθώς και τη διανομή του στους μαθητές». Με ένα ως δυο, κατά μέσον όρο, φωτοτυπικά μηχανήματα σε κάθε σχολική μονάδα και 28 μαθητές ανά τμήμα, είναι προφανώς θέμα χρόνου η … λήξη της λειτουργίας των μηχανημάτων. Ωστόσο, είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι τα φωτοτυπάδικα, της Αθήνας τουλάχιστον, ήταν εν γνώσει της κατάστασης εδώ και μέρες, διαφημιστικά φυλλάδια κυκλοφορούν και συμφωνίες ήδη κλείνονται με γονείς και εκπαιδευτικούς, ενώ εδώ και δυο εβδομάδες τα μεγάλα ιδιωτικά σχολεία έχουν ενημερώσει με sms τους γονείς να αγοράσουν εγκαίρως τα εγχειρίδια από τα βιβλιοπωλεία, πριν εξαντληθεί το στοκ τους από την πλημμυρίδα των έντρομων γονέων…
Το χρονικό
του προαναγγελθέντος θανάτου
του προαναγγελθέντος θανάτου
Η εξωφρενική αυτή κατάσταση, δεν είναι ωστόσο «γκάφα», αλλά, για μια ακόμη φορά, το αποτέλεσμα της συνέργειας των μνημονιακών πολιτικών σε όλο το φάσμα της διακυβέρνησης. Σύμφωνα με πηγές της «Εποχής», που θεωρούνται απολύτως έγκυρες, ιδού το συνοπτικό χρονικό του προαναγγελθέντος θανάτου του σχολικού βιβλίου, με συνευθύνη 4 υπουργείων (Παιδείας, Εμπορίου, Ανάπτυξης, Προεδρίας) καθώς και του Ελεγκτικού Συνεδρίου:
Οι κρατικές πιστώσεις για την εκτύπωση και βιβλιοδεσία των εγχειριδίων εγκρίθηκαν μόλις τον Ιούνιο του 2011, προκειμένου να μην φανούν φουσκωμένες οι δημόσιες δαπάνες, απέναντι στους ελεγκτές μας, της τρόικας. Η κατάργηση του ΟΕΔΒ το Δεκέμβριο του 2010 και η αποχώρηση του 70% του μόνιμου προσωπικού του, είχε πολλαπλές συνέπειες. Ο υποχρεωτικός διεθνής διαγωνισμός για την προμήθεια χάρτου, που εκκρεμούσε από το 2010, δεν προκηρύχθηκε τελικά εγκαίρως και δεν επετράπη, λόγω μνημονιακών δεσμεύσεων στη λειτουργία των κρατικών μηχανισμών, η εκμετάλλευση 5.000 τόνων χαρτιού που περίσσευαν στις αποθήκες του ΟΕΔΒ, και με τους οποίους θα μπορούσε να έχει ήδη τυπωθεί το 40% των εγχειριδίων. Λόγω αντίστοιχων δεσμεύσεων καθυστέρησε εξαιρετικά η πρόσληψη εποχικών εργαζομένων για την εκπόνηση των τεχνικών εργασιών, της μεταφοράς κ.λπ. Όλες οι ενέργειες για τα παραπάνω χρειάστηκε εν τέλει να γίνουν από αναπληρωματικά μέλη της διοίκησης του ΟΕΔΒ, πράγμα που κρίθηκε παράτυπο από το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο χρειάστηκε 4 μήνες για να διαπιστώσει την παρατυπία και να εκδώσει την απόφασή του. Η σύμβαση, με απευθείας ανάθεση εν τέλει, για το έργο της εκτύπωσης των βιβλίων υπογράφτηκε μόλις την 1/9 και έτσι η σχολική χρονιά θ’ αρχίσει με φωτοτυπίες και ντιβιντί.
Το «νέο σχολείο» της μνημονιακής διετίας, με μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού κατά 20%, ελαστική εργασία και δραστική μείωση μισθών, συγχωνεύσεις σχολείων και στρίμωγμα των μαθητών σε τάξεις των 28-30, συρρικνώσεις και καταργήσεις όλων των δομών (αθλητικά, ειδικά σχολεία, κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, ενισχυτική διδασκαλία) που έδιναν μια μικρή ανάσα παιδαγωγικής ελπίδας στο αγχωτικό και καταθλιπτικό εκπαιδευτικό μας σύστημα, έχει ήδη όλα τα χαρακτηριστικά μιας «δυστοπίας». Στις 12 Σεπτέμβρη, με γονείς και μαθητές της Α’ δημοτικού και της Γ’ λυκείου ν’ αρχίζουν τη χρονιά τους χωρίς βιβλία, η θρυαλλίδα που μπορεί να τινάξει στον αέρα όλο αυτό το καζάνι που βράζει είναι ίσως εδώ.
Οι κρατικές πιστώσεις για την εκτύπωση και βιβλιοδεσία των εγχειριδίων εγκρίθηκαν μόλις τον Ιούνιο του 2011, προκειμένου να μην φανούν φουσκωμένες οι δημόσιες δαπάνες, απέναντι στους ελεγκτές μας, της τρόικας. Η κατάργηση του ΟΕΔΒ το Δεκέμβριο του 2010 και η αποχώρηση του 70% του μόνιμου προσωπικού του, είχε πολλαπλές συνέπειες. Ο υποχρεωτικός διεθνής διαγωνισμός για την προμήθεια χάρτου, που εκκρεμούσε από το 2010, δεν προκηρύχθηκε τελικά εγκαίρως και δεν επετράπη, λόγω μνημονιακών δεσμεύσεων στη λειτουργία των κρατικών μηχανισμών, η εκμετάλλευση 5.000 τόνων χαρτιού που περίσσευαν στις αποθήκες του ΟΕΔΒ, και με τους οποίους θα μπορούσε να έχει ήδη τυπωθεί το 40% των εγχειριδίων. Λόγω αντίστοιχων δεσμεύσεων καθυστέρησε εξαιρετικά η πρόσληψη εποχικών εργαζομένων για την εκπόνηση των τεχνικών εργασιών, της μεταφοράς κ.λπ. Όλες οι ενέργειες για τα παραπάνω χρειάστηκε εν τέλει να γίνουν από αναπληρωματικά μέλη της διοίκησης του ΟΕΔΒ, πράγμα που κρίθηκε παράτυπο από το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο χρειάστηκε 4 μήνες για να διαπιστώσει την παρατυπία και να εκδώσει την απόφασή του. Η σύμβαση, με απευθείας ανάθεση εν τέλει, για το έργο της εκτύπωσης των βιβλίων υπογράφτηκε μόλις την 1/9 και έτσι η σχολική χρονιά θ’ αρχίσει με φωτοτυπίες και ντιβιντί.
Το «νέο σχολείο» της μνημονιακής διετίας, με μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού κατά 20%, ελαστική εργασία και δραστική μείωση μισθών, συγχωνεύσεις σχολείων και στρίμωγμα των μαθητών σε τάξεις των 28-30, συρρικνώσεις και καταργήσεις όλων των δομών (αθλητικά, ειδικά σχολεία, κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, ενισχυτική διδασκαλία) που έδιναν μια μικρή ανάσα παιδαγωγικής ελπίδας στο αγχωτικό και καταθλιπτικό εκπαιδευτικό μας σύστημα, έχει ήδη όλα τα χαρακτηριστικά μιας «δυστοπίας». Στις 12 Σεπτέμβρη, με γονείς και μαθητές της Α’ δημοτικού και της Γ’ λυκείου ν’ αρχίζουν τη χρονιά τους χωρίς βιβλία, η θρυαλλίδα που μπορεί να τινάξει στον αέρα όλο αυτό το καζάνι που βράζει είναι ίσως εδώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου